Summering av Drivmedelskonvent i Mora 25 okt
Publicerad: 29/10
Joel Nordstedt som är elhandelsansvarig hos Borlänge Energi inledde dagen med en omvärldsspaning om vad som händer på elmarknaden och hur elmarknaden påverkas. Han konstaterade att elmarknaden är stabilare än för två år sedan. Vattenkraften är störst med med 41 % och därefter kärnkraft 28 % och vind 21 %. Utöver dessa finns kraftvärme och solkraft. Den sista är fortfarande liten även om det idag byggs större parker. För solkraft har privatmarknad varit drivande och större solparker ska byggas där det finns förbrukning. Intressant att notera är att vi förbrukar 8 % mindre el idag än innan coronapandemin.
Energilagring och olika stödtjänster utvecklas och kommer vara viktiga delar i utveckling mot fossilfri fordonsflotta. Joel tog även upp förändringen som sker i elöverföringen och kan följas på Svenska Kraftnäts ”Kontrollrummet”. Noterbart är att idag sker stor överföring från Norge till Storbritannien och från Finland och Sydsverige till Baltikum. I slutet av oktober införs flödesbaserad marknadskoppling som är en metod att beräkna hur mycket el som kan skickas genom nordiska elnätet.
Philip Niva, VD på Xmore AB gav är intressant bild av fordonsleasing. Biluthyrning har varit kärnan i företagets verksamhet i tio år och sedan ett år tillbaka arbetar man med ett Enterprise Mobility som är mycket stort internationellt och är sjunde största privatägda företag i USA. En av styrkorna med Enterprise storlek är att det finns resurser den dagen det finns en efterfrågan från kunderna efter t ex elbilar. Det finns ca 40 000 hyrbilar i Sverige och andelen laddbara bilar är drygt 25 %.
Företagets verksamhet påverkas av tre marknader. De är EU, Sverige och Norge eftersom man både köper och säljer bilar för att få sin bilpark attraktiv och kundvänlig. Den europeiska marknaden sätter restvärdena för fordonen i Sverige, dvs är det stor efterfrågan på bensin- och elhybrider så är det de som påverkar flottan i företaget. Norges beslut, att inte tillåta försäljning av annat än elbilar, skapar efterfrågan på nyare begagnade fordon av bensin, diesel, elhybrider etc, vilket påverkar restvärden på bilar.
Kundens val styr affären - inte hållbarhetsmålen. Finns det två likvärdiga bilar så väljer kunden inte en elbil, om inte leasingkostnaden är markant lägre. Kundbeteende påverkar tydligt hur övergången till elbilar kan bli.
HÄR finns en presentation.
Abbe Ronsten är ordförande i kollektivtrafiknämnden i Region Dalarna. Regionens fordonsflotta är redan idag till största delen fossilfri. Hur får vi fler att åka kollektivt? Kollektivtrafiken ska vara attraktiv och konkurrenskraftig. Det som just nu sker i Regionen är arbetet med en anpassning för eldrift i Falun och Borlänge. Nuvarande trafikavtal möjliggör att 26 bussar ska bytas för eldrift under 2025. Och ytterligare 14 bussar året därpå. Arbetet inför nytt trafikavtal kommer att inledas snart och tar sikte mot 2028.
HÄR finns en presentation.
Max Junell, Key Account Manager på Svensk Fordonsladdning gav en bild över utmaningar, möjligheter och erfarenheter från byggnation av laddinfrastruktur. Företaget jobbar att erbjuda helhetslösningar för tunga fordon för åkerier, logistikbolag och buss- & taxi-branschen.
En viktig del i företagets verksamhet är att bygga lösningar för energilagring och även i kombination med fordonsladdning. Man jobbar från idé till färdig anläggning.
Rebecca Bergman ör projektledare för Viable Cities i Borlänge. ”Klimatneutrala städer 2030 med ett gott liv för alla inom planetens gränser” är missionen för Viable Cities som består av 23 utvalda städer i Sverige. Borlänge startade arbetet för tre år sedan och nu arbetar man med en sk. Omställningsarena och idag finns 53 aktörer som har tecknat ett klimatkontrakt. Aktörer vill bidra i klimatomställningen och delta i gemensamt lärande och kunskapsdelning.
HÄR finns en presentation
Lennart Sjögren från BiodrivMitt avlutade dagen med en sammanfattande reflektion om tre saker.
Bilen - Bränslet - Beteendet. Vi ser att lösningar finns för bilen och bränslet för att nå fossilfri fordonsflotta. Utmaningarna ligger i vårt beteende. Ingen jobbar med medborgarna.
Det är något att ta fasta på och BiodrivMitt kan vara en arena att lyfta frågor om beteendet framöver.