Rapport från frukostmöte i BiodrivMitt 24 september!
Publicerad: 24/9
Noteringar från Frukostmötet 24 september 2024
I Gävle kommun står transporter för 59 procent av våra utsläpp, om vi räknar in arbetsmaskiner är siffran 68 procent. Det innebär att transporterna är en av våra största klimatutmaningar på lokal nivå.
Transporter stod för 31 procent av utsläppen i Dalarna 2021. De senaste fem åren har minskningstakten varit i snitt 4,5 procent per år. Utsläppen från transporter 2021 var 33 procent lägre än 2010, men en hel del återstår för att nå målet om en minskning på 70 procent till 2030.
Transporter står för en tredjedel av utsläppen av växthusgaser i Dalarna. Av dessa står personbilar för 65 procent, tunga lastbilar för 21 procent, lätta lastbilar för 9,5 procent och bussar för 1 procent. För att nå våra energi- och klimatmål så behöver dock andelen fordon som drivs med el öka drastiskt de närmaste åren. Det kommer att få stor påverkan på elsystemet
Vad innebär regeringens budgetförslag för omställningen till fossilfria transporter i Dalarna och Gävleborg?
Den 19 september presenterade regeringen hela budgetpropositionen med en rad olika förslag som påverkar omställningstakten till hållbara och fossilfria transporter.
Bl a
- ny reduktionsplikt, 10% plikt och drivmedelsbolagen får räkna in också publik laddning av elbilar
- sänkt drivmedelsskatt
- ökat stöd för biogasproduktion i jordbruket
- ny elbilspremie ska införas med fokus på grupper som har särskilt svårt att ställa om, såsom boende på landsbygden
- Klimatklivet ska finnas kvar till år 2030. Det blir dessutom mer pengar specifikt för laddinfrastruktur
Hur kommer beslut i Region Dalarna och Region Gävleborg och i de olika kommunerna påverka omställningen?
Representanter för kommuner och näringsliv samtalar om hur nationell, regional och lokal politik påverkar omställningstakt och inriktning.
Ett 10-tal deltagare medverkade, bl a riksdagsledamoten Lars Beckman, medlem i riksdagens Bilnätverk.
Bl a framfördes
- Bilförsäljningen i Gävleborg har i år hittills minskat med 14,4 % i förhållande till samma period förra året. Rikssnittet är lägre.
- Det är försäljning till företag som håller i gång marknaden och de generösa reglerna för förmånsbeskattning
- Tydliga kundkrav behövs för att byta drivmedel.
- Långsiktiga spelregler behövs för alla aktörer
- Avgifterna för att ladda vid publika laddställen är för hög. Kostnader för att installera såna anläggningar är för höga. Framfördes att avgiften behöver sättas upp mot 10 kr /kWh för att få riktig lönsamhet.
- Genom de lägre dieselpriserna har MaserFrakt fått kunder att beställa att HVO100 -bränsle ska användas. Ca 50 000 liter fossil diesel / månad har ersatts av motsvarande mängd HVO100
- Saknas från regeringens sida en lösning av problemen att enkelt och smidigt kunna fastighetsrättsligt ordna installation av laddboxar i gemensamhetsanläggningar
- Statligt stöd borde finnas för att köpa en begagnad elbil
- Nya elbilsstödet till landsbygdens folk är viktigt och att det utformas på ett smart sätt
- Kommuner saknar att stadsmiljöavtalen upphör eftersom de kunde finansiera utbyggnad av cykelvägar’
- Svårt att påverka attityder och få företag och enskilda att byta fordon och drivmedel och körvanor
- Stora problem i europeisk bilindustri och batteriindustri skapar osäkerhet
- Gigantisk kamp mellan Europa, USA och Kina om fordons-och batterimarknaderna. Nya tullar införs
- Tesla har tydligt i förra veckan sagt att de ska lansera ellastbilar i Europa och ta upp kampen med Scania, Volvo m fl
- Vilka regionala och lokala styrmedel kan tillföras/ ändras för att minska de utsläpp som ökat under 2024 och som sannolikt kommer att öka under 2025?
Sammanfattningsvis blir det viktigt att följa förändringar på marknaden och hur olika marknadsaktörer agerar genom nya utbud av produkter och tjänster, annan prissättning och nya affärsmodeller.