OKQ8 byter ut etanolen mot fossilfri diesel
Publicerad: 19/2, 2018
HVO, fossilfri diesel, är ett allt mer efterfrågat drivmedel medan försäljningen av etanol har minskat under en längre tid. Mattias Ekström, säljchef på OKQ8 i Bollnäs, har länge drivit frågan om att börja sälja HVO, och nu är arbetet igång.
– Vi har fått många positiva kommentarer, säger Mattias Ekström.
Redan sommaren 2016 började förfrågningar om fossilfri diesel trilla in på OKQ8 på Gärdet i Bollnäs. Mattias Ekström har undersökt möjligheterna att sälja HVO sedan dess och nu är arbetet i gång.
Efter en veckas grävarbete och dragning av ledningar ska pumparna fyllas, och redan i slutet av nästa vecka kommer HVO att finnas i tankarna på stationen. Etanolen har däremot plockats bort.
– Vi byter ut etanolen mot HVO. Flera OKQ8-mackar i landet gör samma satsning. Det är upp till varje station. Jag kommer att jobba för att ta in även biogas och el så småningom, säger Mattias Ekström.
Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert och hållbarhetsansvarig på Motormännen, förstår prioriteringarna.
– På mackarna är försäljningen av HVO mångdubbelt högre än etanolförsäljningen i dag, den statistiken är tydlig. Vi tyckte att det var tråkigt när skatten på etanol höjdes. Det fick folk att tanka bensin istället. Sedan årsskiftet är etanolen helt skattefri igen, vilket gör E85 marginellt billigare jämfört med att köra på bensin. Etanolförsäljningen kommer sannolikt att öka igen även om det tar tid, säger Carl-Erik Stjernvall.
Han hyllar det nya bilskattesystemet "Bonus malus", som gäller från 1 juli.
– Skattesystemet gör att mer miljövänliga bilar slipper straffskatt. Så försäljningen av etanolbilar skulle kunna öka igen, vilket ger fler möjlighet att köra miljösmart, säger han.
Carl-Erik Stjernvall säger att den huvudsakliga fördelen med just HVO är att den minskar växthusgasutsläppen med 50- 90 procent jämfört med traditionell diesel.
– Det följer regeringens vision att vi ska vara oberoende av fossila drivmedel år 2030. HVO ger samma mängd avgaser som traditionell diesel men kommer inte från fossila källor, säger han.
HVO har hittills främst använts som drivmedel för lastbilar och bussar. När det gäller personbilar är det enbart Peugeot, Citroën och DS som har bilmodeller som godkänner användning av ren HVO.
– Däremot kan vanlig traditionell diesel spädas ut med upp till 50 procent HVO. Det är något som flera stationer gör. Vanligast är att man späder ut dieseln med cirka 18 procent HVO, säger Carl-Erik Stjernvall.
Ett problem med HVO är att efterfrågan är större än tillgången.
– Det hade varit bra om vi kunnat framställa mer HVO ur lokala råvaror, till exempel från skogsindustrin. Nu importerar vi 40 procent av alla förnybara bränslen, och det ska räcka till många länder. För att tillverka HVO används dessutom ofta PFAD, en restprodukt från palmoljeutvinningen, säger Carl-Erik Stjernvall.
Mattias Ekström tror att fossilfri diesel är det bästa miljövänliga drivmedlet just nu.
– Dieselbilar drar ju väldigt lite, vilket är en fördel. Kan man dessutom tanka med ett miljövänligt alternativ så minskar det växthusgaserna mycket, säger han.
Han är glad att han snart nått målet att sälja diesel bio HVO på OKQ8 i Bollnäs.
– Det har krävt stora investeringar och mycket arbete, berättar Mattias Ekström.
För den som saknar etanolen finns den kvar på flera andra stationer i Bollnäs. Även på OKQ8:s obemannade bensinstation på Framnäs.
Fakta: HVO
HVO, eller hydrerad vegetabilisk olja, är en biodiesel som framställs genom hydrering (vätebehandling) av vegetabiliska oljor och/eller animaliska fetter från till exempel slaktavfall.
Källa: www.ecobransle.se
Ida Frid