Start

"Hybridbilar bara spel för galleriet"

Publicerad: 13/2, 2019

"Hybridbilar bara spel för galleriet"       2019-02-13

Robert Collin dömer ut svensk miljöpolitik En dieselbil som drar 0,84 liter har en skatt på 11 200 kr och en laddhybrid som drar 1,08 liter har en skatt på 300 kr.

Biljournalisten Robert Collin är mycket kritisk: – Det är bara symbolpolitik utan någon seriös miljötanke. Miljön vinner ingenting på symbolhandlingar, säger han.

Nyligen tog Robert Collin ut två bilar på långfärdstest genom Sverige: en Volvo XC90 T8 hybrid och en VW Touareg diesel. Testet är publicerat på Aftonbladet, där Robert Collin skriver så här: Vi tankar båda bilarna upp i röret på Preem i Norrtälje, och Volvon har haft sitt lilla batteri på laddning hela natten. Det är 66 mil tills vi tankar fullt igen i Norråker. XC90 T8 drar 1.08 liter milen. Och belönas av svenska staten med en årlig skatt på 300 kronor (ja, trehundra!). Vår VW Touareg drar 0,84 liter milen. Och det är riktigt dåligt tycker staten som straffar bilen med den årliga skatten 11 254 kronor. 0,84 är inte särskilt snålt. En bra modern diesel borde gå snålare. Men vi kör fort och det är snömodd på E4 och ishalka längre norr ut. I vilket fall är Volvons förbrukning 1,08 ännu sämre. Med drygt 20 procent mer CO2 ut i luften. Ännu mer om man tar hänsyn till att soppan vi tankar i Touaregen köps på Preem som har en stor del skogsråvara i dieseln. Dessutom får tjänstebilsförarna en rejäl rabatt. XC90-hybriden kostar 12 000 kr mindre i skatt per år jämfört med VW Touareg. Det är tydligt vad Robert Collin anser om den stora skillnaden i skatt på bilarna. – Det är inte riktigt seriöst miljötänk bakom hybridbilarna, säger han. Men det är rätt i tiden och det är tydligen så här alla vill ha det. – Grejen med en hybrid är att kalla den elektrisk och att man kan ladda den i vägguttaget, men hur många har egentligen möjligheten att ladda hemma? Väldigt få personer i storstäderna kan ladda eftersom det knappt finns laddstolpar på gatorna. – Och hur många ska bara köra fyra mil? I Aftonbladet-testet gick Volvon 3,5 mil på el, de övriga 68 milen på bensin. – Och den här Volvon var riktigt törstig, säger Collin. När Volvos VD Håkan Samuelsson berättade att företaget från 2019 bara ska lansera elektrifierade bilar, reagerade Robert Collin direkt i en krönika: – Nu visar det sig att det som Volvo kallar ”elektrifierade bilar” ‘ i själva verket är hybrider och det är ju inte samma sak. Men Volvo fick mycket reklam och många blev glada.

Om du fick ge politiker ett råd kring miljöbilar – vad skulle det vara? – Att miljön inte vinner något på symbolhandlingar. Jag vill att politiker istället försöker få en seriös bild av diesel som drivmedel. Den senaste reningsklassen Euro 6 har ju nästan inga utsläpp av kväveoxider och nästan inga partiklar. Så vad är problemet med diesel? Robert Collin minns när etanol var i ropet och etanolbilar fick stora subventioner, även om det inte var ett krav att ha etanol i tanken. – Det var bara en symbolhandling utan någon uppföljning av politikerna . Nu är det samma sak med hybriderna och det är oseriöst, säger Collin. Fotnot: Det finns idag c a 50 000 laddhybrider i Sverige, bilar som både har bensin- och elmotor.

Se alla nyheter »

Om cookies

Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om att webbplatsen innehåller cookies, vad dessa används till och hur cookies kan undvikas. Vår webbplats är skapad med publiceringssystemet Yodo, och använder sig av så kallade "tillfälliga cookies" eller "session-cookies" som lagras tillfälligt och försvinner när du stänger ned din webbläsare.

Ifall du loggar in till vår webbplats, så används även så kallade "varaktiga cookies", som sparas på din dator i upp till trettio dagar, eller tills dess att du själv raderar dem. En varaktig cookie används också för att komma ihåg ifall du valt att stänga den ruta som informerar om att cookies används på webbplatsen.

Cookies används dels för att optimera webbplatsens funktion och anpassa den efter dina önskemål, dels för att kunna analysera statistik så att vi kan göra webbplatsen bättre för dig som besökare och kund. Webbplatsens funktionalitet är dock ofta, till viss del, beroende av tillfälliga cookies (exempelvis för att du ska kunna lägga artiklar i varukorgen, genomföra köp, för att du ska kunna hålla dig inloggad, eller för att förhindra spam i kontaktformulär).

Om du vill undvika cookies kan du konfigurera din webbläsare så att cookiefilerna inte laddas ner i din dator. Tillfälliga cookies är, som ovan framgått, dock nödvändiga för att navigera på vår webbplats.

Den data som lagras i våra cookies används endast för att rent tekniskt kunna möjliggöra användandet av våra tjänster. Vi sparar ingen personlig information i cookies på besökarens dator.

Utöver våra egna cookies så kan förstapartscookies från Google Analytics 4 (i enlighet med rådande GDPR-lagar) förekomma. Detta för att spara besöksstatistik, i syfte att kunna optimera vår webbplats och närvaro på nätet.

Ja eller Nej till cookies?

Du kan själv acceptera att ta emot cookies eller inte. Webbläsare som Internet Explorer, Firefox, Safari, Chrome och Opera tar emot cookies automatiskt, men du kan ändra dina personliga inställningar så att du inte accepterar Cookies. Om du väljer att stänga av möjligheten att ta emot cookies så kommer många webbplatser inte kunna ses eller utnyttjas maximalt.

Hur stoppar jag cookies?

Din webbläsare ger dig möjlighet att blockera cookies. Olika webbläsare och versioner av webbläsare fungerar på olika sätt, och kan skija sig åt i hur man ändrar dessa inställningar. Nedan finns länkar till instruktioner för några av de vanligaste webbläsarna:

Har du vidare funderingar kring hur cookies används på vår webbplats, vänligen kontakta oss!

Stäng

Denna webbplats använder cookies
Vi använder endast cookies i enlighet med rådande GDPR-lagstiftning för funktion och bästa möjliga upplevelse för den här webbplatsen.
Du behöver godkänna detta som besökare - Läs mer här »

Acceptera