Drivmedelskonventet 2018 - fokus Gävleborg - Söderhamn
Publicerad: 27/10, 2018
Det var ungefär 60 deltagare som samlades till årets drivmedelskonvent för Gävleborg i Söderhamn den 25 oktober.
Programmet var digert och efter en kort inledning av ordförande Claes Rosengren, tog moderator Lennart Sjögren, vice ordförande över.
De första passen handlade om de sedan 1 juli nya åtgärderna i Sverige för att snabbare nå en fossilfri transportsektor, dels genom Bonus Malus, som ska påverka valet av fordonsköp samt dels genom reduktionsplikten, som ska öka inblandningen av fossilfria volymer i bensin och diesel.
Först ut var Anders Josephsson, näringspolitisk expert från Transportföretagen. Han kunde konstatera att de första månaderna efter juni medfört en stor förändring i bilförsäljningen, med en peak för främst bilar med dieselmotor innan juli, följd av en rejäl avmattning på nybilssidan. Det blir intressant att följa utvecklingen framöver.
Mats Öhman från Bilmetro beskrev hur den regionala bilhandeln upplevt Bonus Malus, vilket överensstämde väl med vad Josephsson berättat. Bland annat har begagnatmarknaden ökat starkt och många bilar säljs på export till andra länder där miljöaspekterna inte är nämnvärt slående.
Reduktionsplikten har fungerat bättre och den måste fungera, eftersom den är en lag, som drivmedelsföretagen måste förhålla sig till. Detta nya inslag har medfört att framför allt det fossilfria drivmedlet HVO, som har nästan identiska egenskaper som fossil diesel, är hett eftertraktad, vilket i sin tur inneburit en prisuppgång och gjort den dyrare än den låginblandade dieseln. Många åkerier, som tankat ren HVO 100 tidigare och därmed minskat utsläppen av fossil koldioxid, har nu återgått till låginblandad diesel för att spara någon krona på literpriset. Pengarna styr mer än fina formuleringar om att främja miljö och minska klimatpåverkan!
De båda stora drivmedelsbolagens Erik Stenströmer Moglia, OKQ8, och Preems Ludwig Kollberg (presentation) men också det regionala bolaget Colabitoils Daniel Arenholm (presentation) instämde i vad Josephsson redovisat och läget är bekymmersamt, eftersom Sverige ska minska fossila drivmedel drastiskt fram till 2030, dvs om endast 12 år! En skillnad redovisades mellan de stora och det mindre bolaget, nämligen att Colabitoils kunder fortsätter tanka HVO 100, även om det är lite dyrare. Bild på de tre personerna.
Efter dessa pass redovisade Håkan Johansson, Trafikverkets nationelle samordnare i klimatfrågor, vilka möjliga vägar Trafikverket ser till en fossilfri transportsektor.
Sedan följde en välbehövlig lunch, som kombinerades med visning av flera "klimatbonusbilar" utanför CFL-huset. Där fick vi se helt nya transportbilen VW e-Crafter med enbart elmotor, SEATs gasbil, Kia Niro laddhybrid, Sandviken Energis Hyundai i35 bränslecellsbil samt VW e-Golf batteri-elbil.
Eftermiddagen startade med föredrag av Svante Axelsson, nationell samordnare i Regeringskansliets "Fossilfritt Sverige", där verksamheten beskrevs. Svante lyfte fram det mycket positiva faktumet att flera stora tunga branscher i vårt näringsliv anmält sitt deltagande i Fossilfritt Sverige, att dessa inte ens vågar vara kvar i ett fossilberoende! Svante uppmanade alla företag, kommuner och andra organisationer att anta de olika särskilda utmaningar som finns att välja i Fossilfritt Sverige. Han lovordade dem som redan antagit Transportutmaningen i Gävleborg!
Nu följde föredrag om vad som händer i Gävleborg:
Inköp Gävleborgs Jonas Bäckström informerade sedan om hur man jobbar ihop med medlemskommunerna i Gävleborg (+ Älvkarleby) för att handla upp så fossilfria transporter och fordon som möjligt. Ett mycket viktigt uppdrag!
Anna Backlin, Region Gävleborg berättade om det relativt nya arbetet "Samverkan fossilfritt Gävleborg", som har en s k roadmap i grunden, från vilken man kopplar olika viktiga aktiviteter för att påverka hela länets organisationer och invånare att välja bort den fossila användningen men också begränsa energianvändningen på olika sätt! Här ingår bl a BiodrivMitt som en aktör.
En annan aktör är Högskolan i Gävle, vars projektledare i projektet RATT-X, Karl Hillman, berättade om det treåriga projekt som startade senaste årsskiftet. Här utgör inte minst näringslivets företag en tung och viktig del att mobilisera!
Landshövding Per Bill var den siste föredragshållaren under detta konvent och han lyfte fram Gävleborgs goda möjligheter att vara långt framme i utvecklingen för en fossilfri transportsektor. Han passade på att nämna att de aktörer i länet, som antagit Transportutmaningen, börjat sprida en gemensam debattartikel i länets media för att få fler att anta utmaningen!
Konventet avslutades med en paneldebatt, där dagens föredragshållare fanns med på scenen samt ett par politiker; riksdagsledamot Lars Beckman (M) och Sandvikens kommunalråd Carl-Ewert Ohlsson (C). Debatten leddes av moderator lennart Sjögren, som ställde många frågor. Det var på det hela taget god samstämmighet mellan personerna i panelen, som både insåg de mycket tuffa utmaningarna men också vikten av att inte låta bli att kämpa på! Alla insåg att vi måste kunna använda de fordon vi har och att dessa måste få stor tillgång till fossilfri bioolja (biodiesel och biobensin) parallellt med att det köps nya klimatbonusfordon i den takt som är möjlig efter tillgång. Preems Ludwig Kollberg framhöll vikten av att de och andra satsar på produktion av biodrivmedel i Sverige, tillsammans med främst skogsindustrin! Han nämnde återigen de investeringar som Preem gör i Gävleborg nu; bioolja genom pyrolys i Gävle (Setras sågverk) och genom lignin i Vallvik (Rottneros produktion av Lignol). Preem har målet att tillhandahålla minst 3 miljoner kubikmeter (ca 30 TWh) fossilfria drivmedel år 2030 i Sverige!
BiodrivMitt tackar alla deltagare för att ni kom och att ni bidrog till en mycket värdefull kunskapsdag och stark inspiration!
Drivmedelskonventet besöktes av tidningar, radio och TV!
SVT Gävleborg hade ett inslag på kvällen samma dag.
P4 Gävleborg sände direkt under lunchen. Spola fram till 2.51.20. Längd: 4½ minut.
Mittmedias Hela Hälsingland (med 4 tidningar) hade referat i tidningarna.
Mittmedias GefleDagblad hade referat.
P4 Gävleborg sände mer om fossilfria transporter den 13 november.