Drivmedelskonventet 2018 - fokus Dalarna - Borlänge
Publicerad: 26/11, 2018
Det var ungefär 55 deltagare som samlades till årets drivmedelskonvent för Dalarna i Borlänge den 21 november.
Programmet var digert och efter en kort inledning av ordförande Claes Rosengren, tog moderator Lennart Sjögren, vice ordförande över.
De första passen handlade om de sedan 1 juli nya åtgärderna i Sverige för att snabbare nå en fossilfri transportsektor, dels genom Bonus Malus, som ska påverka valet av fordonsköp samt dels genom reduktionsplikten, som ska öka inblandningen av fossilfria volymer i bensin och diesel.
Först ut var Anders Norén, teknisk chef på BIL Sweden. Han kunde konstatera att de första månaderna efter juni medfört en stor förändring i bilförsäljningen, med en peak för främst bilar med dieselmotor innan juli, följd av en rejäl avmattning på nybilssidan. Det blir intressant att följa utvecklingen framöver.
Bland annat har begagnatmarknaden ökat starkt och många bilar säljs på export, vilket irriterar allt fler, eftersom utbetalningarna till bonusbilsköparna sker med våra skattemedel!
Reduktionsplikten redogjorde Ulf Svahn, vd i SPBI, för och den har fungerat bättre - och den måste fungera - eftersom den är en lag, som drivmedelsföretagen måste förhålla sig till. Detta nya inslag har medfört att framför allt det fossilfria drivmedlet HVO, som har nästan identiska egenskaper som fossil diesel, är hett eftertraktad, vilket i sin tur inneburit en prisuppgång och gjort den dyrare än den låginblandade dieseln. Det finns allt starkare incitament för att satsa på produktion av fossilfria drivmedel, inte minst i Sverige, där vi har stora möjligheter tack vare skogen och skogsindustrin!
Efter dessa pass berättade Jon Lind, vd i CTEK, för CTEKs satsning på infrastruktur för elbilar. Utöver en presentation, visades även en film. Många var nog överraskade över vad detta företag gör och satsar på!
Sedan följde en välbehövlig lunch, som kombinerades med visning av flera "klimatbonusbilar" utanför entrén. Där fick vi se helt nya transportbilen VW e-Crafter med enbart elmotor, Skodas gasbil, VW Passat laddhybrid samt VW e-Golf batteri-elbil.
Eftermiddagen startade med föredrag av Claes Rosengren, ordförande i BiodrivMitt. Claes lyfte fram det mycket positiva faktumet att flera stora, tunga branscher i vårt näringsliv anmält sitt deltagande i Fossilfritt Sverige, att dessa inte ens vågar vara kvar i ett fossilberoende! BiodrivMitt uppmanar alla företag, kommuner och andra organisationer att anta de olika särskilda utmaningar som finns att välja i Fossilfritt Sverige, särskilt Transportutmaningen. Han lovordade dem som redan antagit Transportutmaningen i Dalarna och uppmanade övriga i hela Dalarna att haka på!
Nu följde föredrag om vad som händer i Dalarna:
Mikael Antonsson, försäljningschef i Gasum, berättade om Gasums arbete för att etablera biogasproduktion och tankställen för flytande biogas (LBG) i stora delar av Sverige. Extra intressant för oss var att höra att gasum ska anlägga LBG-mackar i GävleDala, nämligen i Borlänge (och Gävle)!
Sedan följde en presentation om Dalarnas omställning i kollektivtrafiken av Bengt Benjaminsson, förvaltningschef i Dalatrafik.
Borlänge Energis marknadschef, Patrik Holmström, presenterade sedan Borlänge Energi och varför man satsar på biogas.
Nästa presentation handlade om en foissilfri framtid i Falu kommun, då elanläggningsansvarige Tony Eriksson berättade om kommunens konkreta satsning på laddinfrastruktur.
Detta pass avslutades med en presentation Länsstyrelsens uppdrag och ansvar för länets omställning till ett Fossilfritt Dalarna, genom landshövding Ylva Thörn och Maria Saxe, koordinator Energiintelligent Dalarna.
Konventet avslutades med ett panelsamtal, där dagens föredragshållare fanns med på scenen samt tre politiker; Landstingets ordförande Ulf Berg (M), Borlänges kommunalråd Elina Brodén (MP) och Falu kommuns Mats Dahlström (C). Debatten leddes av moderator Lennart Sjögren, som ställde många frågor. Det var på det hela taget god samstämmighet mellan personerna i panelen, som både insåg de mycket tuffa utmaningarna men också vikten av att inte låta bli att kämpa på! Alla insåg att vi måste kunna använda de fordon vi har och att dessa måste få stor tillgång till fossilfri bioolja (biodiesel och biobensin) parallellt med att det köps nya klimatbonusfordon i den takt som är möjlig efter tillgång. Flera i och utanför panelen framhöll vikten av att satsa på produktion av biodrivmedel i Sverige - inklusive Dalarna - tillsammans med främst skogs- och sågverksindustrin!
BiodrivMitt tackar alla deltagare för att ni kom och att ni bidrog till en mycket värdefull kunskapsdag och stark inspiration!