Start

Det måste gå fortare att öppna tankställen för fordonsgas i Gävleregionen!

Publicerad: 9/3

Nederländska Orangegas vill öppna gastankstationer i Gävle och Hofors!

– Gävleregionen är ett viktigt nav för transporter för tung trafik och det behövs ställen att tanka på, säger Mattias Johansson, director of operations, Orangegas.

Efterfrågan på gröna hållbara bränslen har ökat kraftigt det sista året. Tidningen berättade i december 2021 hur flera åkeriägare i Gävle sökt och fått stöd hos Klimatklivet för att investera i de mer miljövänliga lastbilarna som går på flytande gas men att det saknas ett tankställe i Gävletrakten. Närmaste finns i dag i Borlänge. Det finns två tankställen i Gävle, med komprimerad biogas (CBG), som är till för lokalbussar och personbilar som kör kortare sträckor.

– Vi håller på att förhandla om platser både i Hofors och Gävle, vi har säkrat mark och håller på och gör en risk- och konsekvensanalys, säger Mattias Johansson.

Klimatklivet är ett statligt investeringsstöd till lokala och regionala åtgärder som minskar de klimatpåverkande utsläppen och är avgörande för Orangegas etablering.

– Det ekonomiska stödet från Klimatklivet är viktigt för oss. Går allt enligt planerna kan vi sätta spaden i marken under 2023 och vårt mål är att ha två fungerande tankställen i Hofors och Gävle 2023/24, säger Martin Johansson.

Det finländska statligt ägda bolaget Gasum berättade för tidningen i slutet av förra året att de haft en färdig station för leverans till Gävle men lät den gå till en annan stad då de upplevde intresset svalt från kommunen.

Kristdemokraternas oppositionsråd Jan Myléus lämnade in en interpellation till kommunfullmäktige om att skynda på processen i juni 2021. Frågan togs upp och väckte debatt i december och kommunalrådet Erik Holmestig (C) lovade att skynda på frågan.

Orangegas uppger att de kommer att investera 22 miljoner euro i tio nya stationer i Sverige. Totalt har 15 miljoner euro i investeringsstöd beviljats av EU:s fond Next Generation EU och Klimatklivet.

Ett orosmoln som seglat upp är förstås den pågående ryska aggressionen i Ukraina.

– Oron på marknaden påverkar oss främst prismässigt, men Orangegas satsningar ligger fast, säger Mattias Johansson.

Stationerna i Hofors och Gävle kommer att ha vätgas, biogas och elladdning för tunga och lätta bilar.

Text

Anders Sundin

026-15 96 22

anders.sundin@gd.se

 

Fordonsgas i olika former

Fordonsgas är begreppet som används för drivmedel som består av biogas, naturgas eller en blandning av de båda.

Biogas är ett 100 procent hållbart bränsle som tillverkas av avloppsvatten, matavfall, gödsel och annat organiskt avfall.

CBG är en förkortning av Compressed Bio Gas. CNG är en förkortning för Compressed Natural Gas.

Flytande biogas (LBG) är en förnybar variant av flytande naturgas (LNG). LBG används främst till tyngre fordon för att få längre räckvidd för transporter.

Vätgas är egentligen inte ett bränsle utan en energibärare. Bilarna tankas med vätgas som omvandlas till elektrisk energi i fordonet i en så kallad bränslecell.

HVO 100 är den håll- bara varianten av diesel. HVO 100 tillverkas av förnybara och hållbara råvaror. Eftersom HVO 100 har en liknande kemisk sammansättning som konventionellt dieselbränsle behövs inga ändringar i motorer.

ED95 är ett etanolbaserat biodrivmedel för lastbilar och bussar med anpassade dieselmotorer.

 

Det måste gå fortare att öppna tankställen för fordonsgas i Gävleregionen för tunga transporter,

menar intresseorganisationen Biodrivmitt som välkomnar att nederländska Orangegas vill etablera sig här.

Men det räcker inte.

I dag finns bara två publika ställen i Gävle att tanka biogas på, Sörby Urfjäll och Forsbacka (återvinningen). Flera bolag står i kö och vill satsa i regionen. Förutom Orangegas vill även REH2 etablera 24 vätgassationer vid vägkrogskedjan Rastas anläggningar, vilket skulle betyda att Hagsta och Tönnebro får gastankstationer och laddställen.

Det går ändå inte tillräckligt snabbt, menar Biodrivmitts ordförande Claes Rosengren.

– Vår organisation arbetar för att skynda på omställningen, vi försöker bland annat att påverka organisationer och politiker att ta fram lämpliga ställen att uppföra ladd- och tankstationer (fossilfria) på.

Biodrivmitt har ungefär 60 medlemmar i form av privata företag, kommunägda företag, kommuner och olika organisationer och försöker påverka beslutsfattare och organisationer där man upplever att bygglov och tillståndsgivning kan ta för lång tid

– Det är också viktigt att vi inte låser in oss på till exempel el, vi behöver se hela paletten av fossilfria nya bränslen. Vi måste också jobba för att försöka tillverka biodrivmedel här i regionen så vi blir mer oberoende kring bränsleförsörjningen. Det oroliga läget i världen just nu visar hur viktigt det är att kunna vara oberoende, säger Claes Rosengren.

Anders Sundin

Se alla nyheter »

Information: Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse. Genom att fortsätta surfa godkänner du detta. Läs mer

OK