BiodrivMitts Drivmedelskonvent i Gävleborg 10 november!
Publicerad: 10/11, 2023
Fredagen 10 november genomfördes BiodrivMitts drivmedelskonvent i Sandviken med fokus på Gävleborg.
Vi var knappt 40 deltagare, varav några medverkande föredragshållare deltog digitalt, medan vi på plats höll till i Sandbacka Science Park.
Efter inledning av ordförande Pirjo Gustafsson, lämnade resten av dagens genomförande till moderator Lennart Sjögren, vice ordförande i BiodrivMitt.
Vad händer hos BiodrivMitts medlemmar? Här gav företrädare för några medlemmar ett axplock av vad som är på gång.
Jennie Johansson, Gävle Hamn, inledde om hamnen, sedan följde Johan Axell, Sandvikens kommun, om Sandviken, sedan Gunilla Jonsson, Söderhamns kommun, om Söderhamn samt John Wihlborg, Gasum AB, som redogjorde för Gasums utbyggnad av biogastankställen i Sverige, bl a i Gävle under Q3 2024.
Regeringens Klimathandlingsplan! Här fick vi en analys och synpunkter av Mattias Goldmann, 2030-sekretariatet, som var med via Teams.
Vad innebär klimathandlingsplanen för oss i region och kommun? Patrik Stenvard (M), regionstyrelsens ordförande i Region Gävleborg och Therese Metz (MP), kommunalråd i Gävle kommun, svarade på frågor om hur man avser möta de utmaningar som finns för att nå fossilfrihet i transportsektorn i Region Gävleborg respektive Gävle kommun. De båda avslutade med att ta varandra i hand på att det nu är väldigt önskvärt att verkligen samarbeta för att lyckas så bra som möjligt!
Utbud av drivmedel och elladdning! var nästa avsnitt, där vi hade med oss Jessica Alenius, vd Drivkraft Sverige, via Teams. Jessica berättade om hur man ser på kommande utveckling och befarad stagnation av fossila utsläpp om det tas vissa politiska beslut! Det kan också bli mycket allvarligt om man satsar för ensidigt på exv el!
Jessica Cedergren, Region Dalarna, berättade om det nya "verktyget" Drivmedla, som ser mycket gediget och användbart ut men då gäller, att så många som möjligt går inför att tillsammans stötta varandra för att snabba på utvecklingen - eller snarare - avvecklingen av fossila drivmedel!
Vad händer inom vätgas för transporter? var nästa avsnitt, som föredrogs av Joel Chorell, Region Gävleborg. Han berättade om om det regionala samordningsprojektet Mid Sweden Hydrogen Valley (MSHV), som leds av Region Gävleborg.
Peter Enå, vd i Hydri AB, berättade om Hydris pågående utbyggnad av vätgastankställen i Sverige, där stationer byggs preliminärt under 2024 i både Hagsta, Gävle kommun och Tönnebro, Söderhamns kommun.
Sedan följde Kollektivtrafikens fossilfria transporter i Gävleborg - vad händer? Här fick vi, genom Johnny Olofsson, trafikutvecklingschef X-Trafik, lyssna till den omfattande verksamhet som X-Trafik jobbar med.
Vad innebär klimathandlingsplanen för oss i näringslivet? Här gavs en genomgång av Rickard Backlund, affärsområdeschef Distribution i MaserFrakt, om hur långt MaserFrakt kommit i olika avseenden samt de tänkbara hinder som kan komma att följa efter omläggningar inom klimatområdet från vår regering. Han nämnde också det ekonomiska bekymmer MaserFrakt lidit av p g a att Gävle kommun under flera år varit "byråkratiskt långsam" med att tillmötesgå önskemålet om mark och tillstånd för etablering av tankställe för LBG. Något som nu verkar vara löst - med etablering under 2024.
Utbud av fordon för fossilfria transporter! berättade Thomas Wilhelmsson, Scania, Gävleborg Dalarna om. Det var en god genomgång av vad som händer när det gäller Scanias utveckling av tunga fordon. Det finns nu ett antal fossilfria motoralternativ, som dessutom förfinas och förbättras. Här gäller det såklart för ägare av tunga fordon att försöka känna in vartåt ekonomin och de politiska signalerna blåser men det är lättare sagt än gjort - inte minst i dessa tider!
Därefter avslutades konventet med en genomgång av försäljningen och utbudet av personbilar, inte minst de laddbara, av Christer Sjöblom, försäljningschef Din Bil i Sandviken samt Örjan Carlsson, MRF Gävleborg. Även om VW-gruppen är med i försäljningstoppen hittills, väntar troligen mycket tuff konkurrens för de etablerade bilmärkena från andra marknader, främst från Kina!
Dagen avslutades därefter med fika och eftersnack!