Start

Vart tog elvägen vägen?

Publicerad: 5/11

Om det är någon som undrar vad som hänt och kommer att hända med den drygt 2 km korta elvägen på E16 strax väster om Sandviken, ger BiodrivMitt följande information efter att ha intervjuat Magnus Ernström, Region Gävleborg:

"Projektet är förlängt till sommaren 2020. Vi kommer att genomföra en del kompletterande prov, men kommer inte att köra lika mycket som vi gjort hittills. Vi fortsätter ta emot besök (hittills över 2000 besökare från 28 länder), men försöker dra ner på intensiteten. Vi har uppnått alla de mål vi haft med besöksverksamheten. Huruvida vi faktiskt kommer att montera ner anläggningen beror på en del strategiska val hos Trafikverket som påverkar juridiken i olika riktning – men tills annat sägs följer vi den ursprungliga planen, och där ingår nedmontering.

De kompletterande prov vi ska genomföra är inte särskilt omfattande. Det har gått mycket bra, och det vi kunde få ut av anläggningen, har vi i princip levererat. Det har varit tillräckligt beslutsunderlag för att Trafikverket ska ha bestämt sig för nästa steg, och man följer den ”Färdplan för elvägar” som presenterades i november 2017. Hittills har allt gått enligt plan, utan fördröjning.

Trafikverket har den 24 oktober i år tagit över befälet (precis som det var tänkt) och dragit igång en process för att genomföra en fullskalig pilot (ca 20-40 lastbilar i full eldrift på ca 40 km sträcka) med start senast 2021, och med den som grund ska fullskalig utbyggnad i Sverige in i nationella infrastrukturplanen 2022. Förhoppningsvis kommer vi inom några år att ha en elektrifierad E16, RV68 och kanske RV69/70, som drömscenariot var när vi gick in i elvägsprojektet 2013. Trafikverket kommer att välja var piloten ska byggas sommaren 2019.

Region Gävleborg kommer inte att vara byggherre i nästa steg. Det ansvaret överlämnas till Trafikverket, eller den de önskar. Region Gävleborg kommer att återgå till en mer traditionell ”regionroll” och samarbeta med de andra regioner som har vägsträckor lämpliga för utbyggnad i tidigt skede. Tekniken har kommit så långt att det är ett hastigt övergående utvecklingssteg som bara har ett fåtal frågetecken att räta ut innan man trycker på knappen för fullskalig utbyggnad (preliminärt) 2022. Det viktiga är, oavsett var piloten körs, att den får en tidig fullskalig utbyggnad!

I övrigt jobbar vi på, och samarbetar bl a med de tre platser i Tyskland som nu bygger ut (Hessen har invigning före jul, är det tänkt). Italien (Lombardiet, BreBeMi A35) börjar också bygga inom kort.

Under vintern kan det bli så att anläggningen i Gästrikland byggs om efter ny standard med lite smalare mellan trådarna. Detta görs för att slippa att strömavtagaren kommer utanför fordonsbredden - en juridisk anpassning för att slippa dispens eller lagändringar om fordonsbredd – inte en teknisk sådan.

Fokus kommer efter årsskiftet att bli mer på innovation, och mindre på påverkan för fullskalig utbyggnad. Där har Trafikverket nu tagit över ansvaret, och driver frågan själva. Från Region Gävleborgs sida kommer vi efter årsskiftet att skifta fokus till att skapa handlingsberedskap bland regionens företag kring utveckling av produkter och tjänster m m kopplade till pilot, fullskalig utbyggnad och global marknad."

 

Bild på nya strömavtagaren, som är enklare och billigare. Den går inte att köra på befintliga vägen förrän man modifierat väginfrastrukturen (men den ”gamla” strömavtagaren går att köra på de ”nya” vägarna…)

En kuriositet: Vad får man för ord om man skriver elväg baklänges? ;-)

 

 

Se alla nyheter »